Creating a culture of innovation

Verslag van de PDMA masterclass op 26 november 2014

Als de strategie in botsing komt met de cultuur van een organisatie dan wint de cultuur altijd met deze quote van Jan Bommerez startte Arjen Lettinga de innovatie ontbijtsessie van het PDMA in Deloitte's iZone in Utrecht. Op deze vroege ochtend komen de PDMA innovatie professionals bijeen voor een ontbijt masterclass met een heerlijk ontbijt, aangeboden door de PDMA. Met een croissantje, een glas vers sap of een sandwich bespreken de deelnemers eigen best practices en opkomende technologien voordat de workshop start. Met dit event geeft Deloitte de PDMA en introducees een bijzondere kijk in haar keuken over het opbouwen van de eigen innovatiecultuur.

Wat doet Deloitte met innovatie cultuur?
In de interactieve workshop vertelt Arjen Lettinga hoe bij Deloitte innovatie in de organisatie is opgenomen. Inmiddels zes jaar geleden is de Innovatie B.V. opgezet binnen Deloitte. De focus hierbij was het genereren van veel nieuwe innovatieve ideen. Tegenwoordig is deze focus iets verandert omdat Deloitte haar mensen wil veranderen, niet alleen maar veel nieuwe ideen binnenhalen. Daarom wordt nu meer focus gelegd om awareness te creeren en tevens wordt de mogelijkheid geboden aan werknemers die een idee willen doorontwikkelen om dat op de payroll van Deloitte Innovatie te komen doen voor een aantal jaren.

The tipping point
Start van het traject was aan een selecte groep een uitnodiging te doen om een aantal interne inspiratie sessies bij te wonene, georganiseerd door Deloitte Innovation. Met een persoonlijke uitnodiging thuis werden deze sessies zeer exclusief. Na het afronden van deze sessies kregen alle deelnemers de mogelijkheid om 3 andere collega's uit te nodigen om zo het 'vuur te verspreiden'. Door deze aanpak zijn inmiddels al een hoop Deloitters bereikt, met als laatste succes een grootschalige meeting voor 1500 Deloitters. Door deze aanpak probeert Deloitte the tipping point te bereiken, zodat niet alleen awareness gecreerd wordt bij early innovators, maar ook bij een grotere groep in de organisatie.

The tipping point wordt door Malcolm Gladwell dan ook getypeerd als ''the moment of critical mass, the threshold, the boiling point.'' In de discussie die daarop volgde kwam naar voren dat werknemers tegenwoordig zowel moeten innoveren als hun vakgebied verstaan. Een van de deelnemers merkte daarin op of het wel mogelijk zou zijn om van een geit een schaap te maken.

Exponentiele groei
Waar Arjen zich focust op de menselijke kant, ofwel van innovatie bespreekt Alexandre Jansen een tal van mogelijkheden en recente innovaties, de harde kant van innovatie. De presentatie gaat in op exponentiele groei van digitalisering. Exponentiele groei stijgt met een vast percentage, wat op den duur een groeicurve met een vrijwel steile lijn omvat. We kunnen als mens niet voorspellen wat deze groei in digitalisering voor ons betekent maar voor een bedrijf als Deloitte moeten deze trends wel vertaald worden naar eventuele kansen voor nieuwe zakelijke dienstverlening.

De presentatie zit vol boeiende voorbeelden die een tipje van de sluier over wat de toekomst ons voor mogelijkheden kan brengen.

What's next?
Hoewel we dus niet kunnen voorspellen wat de toekomst ons zal brengen blijkt het maken van de volgende stap dan ook lastig. Wat vandaag vooral naar voren kwam is de verhouding tussen de mens en technologie. En hoe de zakelijke dienstverleners, de accountants, dat gaan vertalen of bespreken met hun klanten. Of van een schaap een geit worden gemaakt blijft de vraag? Maar is dat niet altijd bij een cultuurveranderin? En hebben werknemers niet veel meer kwaliteiten dan die op dit moment nodig zijn? Gelukkig is er vandaag een hoop inspiratie opgedaan. In bijgevoegde woordenwolk vind je een groot aantal woorden die besproken zijn in de sessie. We hopen dat het blijft inspireren!
02-12-14 (ZM)
Deel dit artikel via:

De volgende bestanden zijn te downloaden:

deloitte innovation in an exponential world.pdf
(5.3 Mb)
pdma 261114.pdf
(2.6 Mb)

Reageer:






Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is,
type onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
(Voorkom deze controle door eerst in te loggen op de website.)
  

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2018 PDMA.NL - All Rights Reserved.