Benchmarking the best versus the rest, en hoe de BV Nederland daarin test?

Op 5 juni '13 had de PDMA-NL de eer Prof. Abbie Griffin te mogen ontvangen. In een goed bezocht middag-event bij FrieslandCampina in Amersfoort schetste zij de resultaten van de 4e PDMA CPAS studie.

De CPAS studies gaan feitelijk terug tot in de jaren-80 en schetsen ruwweg eens per decennium een beeld van hoe de wereld innoveert, hoe snel, hoe succesvol, etc. Het onderzoek wordt gedaan op basis van questionnaires met daarin vragen over welke NPD processen men gebruikt, welke type tools, verkopen uit nieuwe producten, etc. Nieuw bij deze editie zijn de onderwerpen: Social Media, Sustainability, Open Innovation, Services, Global en Culture. In de resultaten wordt steeds het vergelijk gemaakt tussen de besten en de rest, en in deze presentatie is daarnaast de BV Nederland er extra uitgelicht.

De besten blijken uiteindelijk 24,6% van het bestand te beslaan, waar dit maar liefst 29,3% binnen de BV Nederland is. Echter, het succes wat de besten behalen is op het mondiale niveau net iets boven de 80% en voor de BV Nederland daar net iets onder. De BV Nederland heeft dus weliswaar een hoger gehalte aan besten, maar die lijken gemiddeld toch iets minder succesvol. Ook als er gekeken wordt naar het aantal ideeën wat nodig is om 1 succes te verkrijgen blijkt dat de BV Nederland daar iets meer voor nodig heeft dan de mondiale besten: 5,6 versus 4,5. Echt interessant werd het toen de resultaten per werelddeel werden gepresenteerd en er werd uitgelegd dat de EU data voor bijna 80% BV Nederland data zijn. De overige 20% is vooral data uit Duitsland en nu blijkt dat het NPD succespercentage van de BV Nederland op 55,6% staat en het EU gemiddelde op 56,8%. Dat is een klein verschil en toch lijkt meer dan een procent toename vanuit minder dan 20% van de dataset iets om over na te denken.

Prof. Griffin gaf aan dat de belangrijkste factoren voor het succes van de besten zijn: een kortere TTM, een duidelijk innovatie strategie, een gemanagede portfolio, een aangepast NPD proces en structuur & management. In de overvloed aan data die hieronder ligt valt vooral op dat de BV Nederland een relatief lange TTM heeft, en dat is diplomatiek uitgedrukt. "You are slooowwww!" was wat Abbie er over zei. En dat blijkt ook uit de data. De BV Nederland heeft b.v. gemiddeld bijna 138 weken (= toch al bijna 3 jaar) nodig om een radicale innovatie op de markt te brengen, waar de rest van de wereld daar slechts 82 weken over doet. Een detail niveau dieper laat zien dat de BV Nederland vooral veel tijd nodig heeft tijdens de feitelijke ontwikkel en commercialisatie fase. Hier tegenover staan iets kortere voorbereidende fases. In de verdere data blijkt dat de BV Nederland zich her en der wat anders gedraagt dan het mondiale gemiddelde, of wat extremer en de mondiale trend ook wel volgt.

Rob de Graaf nam daarna het stokje over en presenteerde hoe de CPAS resultaten zich verhouden tot een vergelijkbaar onderzoek op basis van de GNUN2013 innovaties set. Wat uit GNUN2013 naar voren komt is dat technologische innovaties terug van weggeweest lijken te zijn. Wat ook opvalt, is dat er als entrepreneur geïnnoveerd wordt en minder op basis van een "corporate way of working". Hierop volgend is het intrigerend te observeren dat het innoveren gefinancierd wordt interne bronnen, op gepaste afstand gevolgd door subsidies en dat andere financierings mogelijkheden (VC, leningen, etc.) toch ver achter lijken te blijven. Een goede overeenkomst met de CPAS data is dat de BV Nederland meer dan een paar jaar nodig heeft om innovaties op de markt te brengen. Zoals Rob aangaf: "Abbie, you think we are slow? We are very slow!". Volgens de GNUN2013 data heeft de BV Nederland 5 of meer jaar (vergelijk de 138 weken vanuit de CPAS data) nodig om een radicale innovatie op de markt te brengen.

Uiteraard werd het event afgesloten met een netwerkborrel die conform FrieslandCampina policy geheel alcohol vrij was.
13-06-13 (JH)
Deel dit artikel via:

De volgende bestanden zijn te downloaden:

gnun13vscpas12.pdf
(851.4 kb)

Reageer:






Wegens SPAM zijn comments voor niet aangemelde en ingelogde gebruikers uitgeschakeld.

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2022 PDMA.NL - All Rights Reserved.
Over PDMA.NL    Contact    Privacy    Disclaimer