De vele aandachtsgebieden van innoveren

Tijdens het jaarcongres van PDMA.NL "Innovation: Turning technology into business" werd de track Process & Tooling drukbezocht. Diverse sprekers belichtten hier het innovatieproces vanuit de eigen expertise. In dit eerste deel gaan we in op de vele aandachtsgebieden van innoveren. De presentaties zijn na inloggen voor PDMA-leden onderaan dit artikel te downloaden.

Innoveren is ... de juiste mensen binnen halen
De track werd gestart door Stijn Berden, competence director Technology bij Yacht. Hij deed een gepassioneerd pleidooi voor het vergroten van de wendbaarheid van organisaties om innovatiekracht te vergroten. Hij stelde de aanwezigen telkens de vraag "bent u voorbereid?" over thema's als krimp, vergrijzing, het tekort aan technici en de opkomst van de generatie Y. Hij deelde hier interessante market intelligence gegevens over van Yacht. De oplossing ligt wat hem betreft in een integrale focus en beleid gericht op de productiefactoren arbeid, kennis en processen & systemen. Hij sloot zijn presentatie af met Richard Douglas Fosbury die als eerste hoogspringer in 1968 ruggelings de lat passeerde. "We weten allemaal dat we iets moeten veranderen. De vraag is alleen: wie durft de eerste stap te zetten?"

Innoveren is ... weten wat je met een merk kunt doen
De volgende sprekers waren Otto Swens en Sylvie Wertwijns van Vondst Advocaten. Zij namen ons vanuit een juridische invalshoek mee in de rechtspraktijk van merken, adwords en online adverteren. Wat mag wel en wat mag niet? Na een introductie over de definitie van een merk en opmerkelijke voorbeelden van geluiden en kleuren als merk, werd door Otto ingegaan op de noodzakelijke maatregelen voor het beschermen en handhaven van een merk. Vervolgens nam zijn collega Sylvie het over en ging aan de hand van praktijkvoorbeelden in op de mores van merkgebruik en -misbruik op internet. Het werd de aanwezigen duidelijk aan de hand van voorbeelden van Marks & Spencer en Tempur dat het inzetten van een adword-campagne op een concurrerend merk onder bepaalde condities prima mogelijk is.

Innoveren is ... een effectieve patentenstrategie hebben
Vervolgens werd door Johannes van Melle van de Vereenigde het onderwerp IP (intellectual property) uitgediept. In een uitgebreide verhandeling werd stilgestaan bij de diverse kansen maar ook bedreigingen bij de marktintroductie van nieuwe producten. Het IP landschap kan daarbij worden verkend door stapsgewijs vanuit Customer Needs (whys) via Product Differentiation (whats) en Technology Drivers (hows) op zoek te gaan naar de IP drivers. Dit trechteren is onontbeerlijk om je weg te kunnen vinden in het woud van patenten. Een overzicht met de groeicijfers van de patentendatabanken in de diverse werelddelen maakte daarbij duidelijk dat ook hier een duidelijke verschuiving van west naar (verre) oost zichtbaar is. De actuele patentenstrijd tussen grootmachten als Apple, Google, Samsung en Motorola maakt bovendien duidelijk dat een effectieve patentenstrategie veelal op globaal niveau moet worden geïmplementeerd.

Crowd funding
In één van de andere tracks hield Maarten de Jong van StartGreen een boeiend overzicht van de mogelijkheden van crowdfunding onder de titel "Crowd brengt product op de markt". Ondermeer voorbeelden van Kickstarter en Kiva kwamen voorbij. Ook deze presentatie is hier te downloaden.
06-01-13 (HV)
Deel dit artikel via:

De volgende bestanden zijn te downloaden:

johannes van melle market entry checking the ip landscape.pdf
(2.9 Mb)
otto swens silvie wertwijn merken adwords en online adverteren.pdf
(485.2 kb)
startgreen vc crowdfunding.pdf
(418.4 kb)
stijn berden innovatie vraagt om wendbaarheid.pdf
(985.0 kb)

Reageer:






Wegens SPAM zijn comments voor niet aangemelde en ingelogde gebruikers uitgeschakeld.

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2021 PDMA.NL - All Rights Reserved.
Over PDMA.NL    Contact    Privacy    Disclaimer