Designovation, een mooi voorbeeld van een succesvolle crossover

Soms gebeurt het dat kennis en inzicht op het juiste moment met de juiste mensen gedeeld worden en op de juiste wijze. En zo was er op donderdag 9 april 2013 het seminar designovation georganiseerd door PDMA en DMN.

De creatieve industrie is één van de negen topsectoren van de Nederlandse economie. In september 2012 heeft de Dutch Creative Council - de adviesraad voor de creatieve industrie, een brief geschreven aan de Nederlandse overheid, waarin de sector de kruisbestuiving tussen uiteenlopende sectoren centraal stelt in de uitwerking van het innovatiebeleid. Als resultaat hiervan zijn de eerste publicaties over deze zogenaamde crossovers onlangs uitgekomen en kunnen we hiervan meer verwachten. Crossovers met de creatieve sector zijn op dit moment hot topic.


En hoewel het topsectoren beleid topdown gestuurd is, laten PDMA en DMN zien dat bottom-up initiatieven zoals het seminar designovation op een succesvolle wijze het gesprek tussen twee sectoren op gang kan brengen. Met het organiseren van designovation hebben PDMA en DMN een voorbeeld gegeven van de innovatie kracht van Nederland.


Vanuit alle windstreken van de Nederlandse economie waren workshopleiders aanwezig. Zo werden niet alleen de best practices van vooraanstaande bedrijven in alle openheid gedeeld, maar waren ook vooraanstaande academische onderzoekers bereid hun laatste inzichten te delen. De openheid die een belangrijke succesfactor voor een crossover is, blijk veelvuldig aanwezig, vooral tijdens de workshops.

Dat design thinking niet alleen leeft in de industrie maar ook in de academische wereld en het Hoger Beroepsonderwijs blijkt wel uit het feit dat de TU Delft , Tilburg University, Hogeschool van Utrecht, Hanzehogeshool Groningen, Hogeshool Arnhem Nijmegen en De Hogeschool van Amsterdam vertegenwoordigd waren tijdens het seminar. Zij zijn in staat het gedachtegoed van designovation terug te vertalen naar de jonge garde, de studenten.




Opening evenement
In het indrukwekkende gebouw van Priva in De Lier opende Kees van Grieken het seminar Designovation. Leden van het Design Management Netwerk (DMN) en de Product Development and Management Association (PDMA) komen deze dag voor de derde keer bij elkaar om kennis te delen, door middel van een 'meeting of minds' over hoe innovatie in samenhang met design kan leiden tot succes.
Een gemengd publiek neemt plaats in de moderne zaal voor de introductie van Kees van Grieken over Priva, het bedrijf dat actief is op de markt van gebouwautomatisering en klimaatbeheersing voor tuinbouw. Hij vertelt over Priva's kerncompetenties en de rol die innovatie heeft gespeeld bij de groei van Priva.

Design thinking
Aansluitend vertelt Erik Roscam Abbing, voorzitter van DMN, over zijn visie op het begrip 'design thinking'. De overlap van design en innovatie en van innovatie en design is het gebied dat we tijdens dit evenement verkennen. Roscam Abbing beschrijft het begrip 'design' vanuit drie verschillende invalshoeken. Als we design als een object zien kan dit omschreven worden als: mooi, bruikbaar en maakbaar. Design als proces omschrijft het 'creëren van iets op basis van niets'.Tot slot kan design ook als een manier van denken gezien worden: het zogenoemde 'design thinking'. Design zien als object, als proces en als mindset hebben alle drie baat bij innovatiemanagement. Visualisatie, het gebruik van prototypes gedurende het proces en het openstaan voor iteraties tijdens het proces zijn belangrijk in innovatiemanagement.
Design thinking kan worden gezien als een combinatie van de enerzijds systematische, methodische, business-georiënteerde aanpak van de innovatie manager en anderzijds de creatieve, explorerende klantgerichte aanpak van de ontwerper. De tabel hieronder laat zien hoe de mindset van de ontwerper (design thinking) verschilt met de mindset van de business analist (business thinking) en de kunstenaar (creative thinking).


Business thinking:Design thinking:Creative thinking:
analytischbeide analytisch en synthetischsynthetisch
lineairiteratiefchaotisch
vereist gedefinieerde problemenbehandelt slecht gedefinieerde problemenvereist ongedefinieerde problemen
getallen als doelvisualisaties als middelvisualisaties als doel
binnen silo'stussen silo'sbuiten silo's
observaties van het verledenscenario van de toekomstpersoonlijke projectie

Innoveren: het winstgevend gebruiken van iets nieuws
Wouter van der Burg, management consultant bij The Bridge, spreekt vervolgens namens Jeroen de Kempenaer (voorzitter van PDMA) over innovatie. Hij definieert innovatie als 'het creëren, maar zeker ook het winstgevend gebruiken van iets nieuws'.
Voor het design en de inrichting van het innovatieproces gebruikt Wouter het schaakspel en poker als metaforen om innovatie uit te leggen. Het schaakspel is vast en gepland, je kunt een aantal stappen vooruit plannen en hier je voordeel uit halen. Poker is onzeker, de waarde wordt ontdekt gedurende het spel en het is onzeker wanneer je moet stoppen. Net als poker is het innovatieproces een onzekere activiteit waar management met zorg mee om moet gaan. En net met design komt het succes met het loslaten van vertrouwde denkpatronen. Hoe kan je succesvol innoveren? Volgens Van der Burg moet men het volgende doen: stel onhaalbare doelen, laat vertrouwde denkpatronen los en durf gecalculeerde risico's te nemen.

Deelnemers zelf aan de slag
Na deze inzichtelijke introductie was het tijd om zelf aan de slag te gaan. Tijdens vier workshops werd door een duo van innovatie- en designmanagers verteld over hoe hun samenwerking tot succes heeft geleid en welke methodes en tools ze daarbij hebben gebruikt. Aansluitend was het de beurt aan de deelnemers om zelf aan het werk te gaan met deze tools om zodoende bekend te raken met het proces en de mogelijkheden van deze methodes.

Workshop: Mensen, teams en cultuur
Kees van Grieken en Christine Strijbis startten met een introductie van Priva's brand language en hoe dit gebruikt wordt op verschillende niveaus van merkuitingen. Aan de hand van een overzicht van Priva's brand vision, solution qualities, brand promise, brand interaction en brand design, ontwikkelden drie groepen een strategie om Priva's brand language binnen het bedrijf toe te passen.
Zo bedacht een van de groepen dat er binnen Priva een experience center moet komen, een centraal uitwisselpunt waar werknemers problemen kunnen aankaarten en nieuwe ideeën kunnen parkeren om zo een ademende organisatie te creëren. Een andere groep legde de nadruk op klant-empathie. Zij gaven het volgende voorbeeld: een dag in de rol van een installateur, samen reflecteren en inzicht krijgen in de werksituatie.

Workshop: Communicatie tussen interfaces met gebruik van design thinking
Katinka Bergema en Maaike Kleinsmann omschrijven de complexiteit van communicatie in groepen en hoe design thinking daar een rol in kan spelen. Tijdens de workshop werden in groepjes van drie, ervaringen van complexe situaties betreffende communicatie binnen of tussen groepen op de werkvloer besproken. Er werd vervolgens gekeken naar het type interface: team, team en organisatie, netwerk of externe stakeholders. Daarna werd aan de hand van het 3T model van Carlile (2004) gekeken op welk niveau er een communicatie barrière was: (1) Had het te maken met de Transfer van kennis? (2) Had het te maken met de Vertaling (Translation) van kennis? Of (3) had het te maken met de Transformatie van kennis van de ene discipline naar de andere?. Tot slot werd aan de hand van 48 (gevisualiseerde) elementen van Design Thinking gekeken hoe de besproken situaties kunnen worden opgelost.

Workshop: Customer experience
In de workshop over Customer Experience vertelden Mariëlle Meuffels en Ton Borsboom van Philips over hun visie op innovatie en over hoe te innoveren. De 'klant centraal' lijkt al jaren het credo voor bedrijven. Voor Philips is dit dan ook een belangrijk aspect op het gebied van ontwikkeling en verbetering van nieuwe producten en diensten. De workshop richtte zich op Philips's HomeCooker, een innovatief apparaat dat een volledig nieuwe manier biedt om thuis verse maaltijden te bereiden. Het product komt voort uit de behoefte van met name drukke gezinnen om in een zo kort mogelijke tijd toch een gezonde en vers bereide maaltijd op tafel te zetten. Het doel van de oefening was om aan de hand van een 'customer journey' te bepalen wat Philips voor zijn klant en andere actoren (zoals distributiekanalen) kan betekenen. Philips probeert door middel van deze customer experience, een van hun experience flow tools, mogelijkheden te vinden om zich in plaats van aanbieder van een product te positioneren als een facilitator in de verbinding van de verschillende actoren.
Ondanks het feit dat de visuele en interactieve experience flow tool in het begin niet direct werd begrepen, werd er uiteindelijk wel gebrainstormd en kwamen de eerste schetsen op tafel. Gedurende het proces werd duidelijk hoe Philips gebruikmakend van de customer journey immateriële waarde als 'brand value' kan verkrijgen.

Workshop: Proces, instrumenten en prototypen
In deze workshop spreken Anne van Seters van SustainEnable en Danone, en Peter Kuhn van Packaging Intelligence BV over prototypen in het innovatie proces. Voordat de rol van prototypes binnen het proces van nieuwe productontwikkeling wordt toegelicht werd het canvas uit 'Business Model Generation' gepresenteerd. Het model licht toe dat om een succesvol product te ontwikkelen er moet worden gekeken naar de 'pains', alle negatieve ervaringen, en de 'gains', alle positieve ervaringen die de klant kan hebben tijdens het bereiken van een doel. Op deze pains en gains moet vervolgens worden ingespeeld door middel van 'pain relievers' en 'gain creators'. Er wordt verteld welke van de verschillende soorten prototypes, als 'proof of principle' en 'vormstudie' het best gebruikt kunnen worden voor de verschillende stakeholders gedurende alle fases van het 'innovatie funnel' model.
De case ging over de Sanex deo roller en het proces dat was doorlopen om het product te verbeteren. De 'pains' die de gebruiker ondervond waren onder andere de vormgeving van het product, het feit dat de roller uitdroogt en het ontbreken van houdbaarheids informatie. De discussies lieten zien dat er nog veel uiteenlopende opvattingen zijn over het belang van verschillende aspecten binnen het innovatieproces onder gemengd publiek.
Naast het uitgebreide en leerzame programma was tussen de workshops door en na afloop van de workshops voldoende mogelijkheid om te netwerken. Met als thema 'meeting of minds' was dit netwerken een belangrijke gelegenheid voor velen om kennis en enthousiasme te delen en contactgegevens uit te wisselen.

Tot slot
Naast het uitgebreide en leerzame programma was tussen de workshops door en na afloop van de workshops voldoende mogelijkheid om te netwerken. Met als thema 'meeting of minds' was dit netwerken een belangrijke gelegenheid voor velen om kennis en enthousiasme te delen en contactgegevens uit te wisselen.

De wrap-up van het seminar werd gegeven door Jeroen Verbrugge, die zelf lid van de Dutch Creative Industries Council is. Tijdens zijn presentatie gaf hij aan dat hij initiatieven zoals het Designovation seminar de plekken zijn waar het moet gebeuren. Hij zal dit seminar as voorbeeld meenemen naar de Council. Hij hoopt ook komend jaar weer uitgenodigd te worden voor PDMA en DMN.

Kortom Designovation is op de kaart gezet voor de gezamenlijke crossover van DMN en PDMA. Dit jaar was het seminar nog relatief klein, maar PDMA en DMN gaan er hard voor werken om volgend jaar en niet over twee jaar weer een Designovation te organiseren. Deze editie wordt wat ons betreft groter en open voor iedereen die wil delen en vermenigvuldigen!

Kortom Designovation staat sinds ons seminar op de kaart!

07-05-13 (JH)
Deel dit artikel via:

De volgende bestanden zijn te downloaden:

erik roscam abbing welkom bij designovation.pdf
(3.9 Mb)
kees van grieken christine strijbis priva workshop.pdf
(2.1 Mb)
kees van grieken welkom bij priva.pdf
(4.1 Mb)
kleinsmann en bergema communicatie tussen interfaces.pdf
(1.8 Mb)
ton borsboom marielle meuffels philips stakeholder experience.pdf
(1.2 Mb)
wouter van der burg innovatie management.pdf
(998.8 kb)

Reageer:






Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is,
type onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
(Voorkom deze controle door eerst in te loggen op de website.)
  

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2017 PDMA.NL - All Rights Reserved.