Het geheim van een succesvol innovatieproject

Betrokkenheid en discipline zijn belangrijke voorwaarden voor een succesvol productontwikkeltraject. Dat is de conclusie na afloop van het PDMA.NL seminar "The secret of successful NPD execution and delivery". Er is veel te leren uit het verleden, er zijn goede tools beschikbaar, maar alleen wanneer de gehele organisatie de juiste mentaliteit vertoont, heeft een NPD (New Product Development) traject de grootste kans op succes.

Op 26 april 2012 kwamen bijna 50 innovatieprofessionals bijeen in het grootste safetylab van de wereld: AkzoNobel in Deventer. Gastheer was Mike Zeitler, directeur Innovation bij de businessunit Functional Chemicals. Vanzelfsprekend in deze omgeving opende hij de bijeenkomst met een veiligheidsinstructie. Bij AkzoNobel is veiligheid belangrijk gedurende het hele productontwikkeltraject. Niet alleen om de eigen medewerkers te beschermen, maar ook om producten op de markt te kunnen zetten die veilig zijn voor de gebruikers.

Hierna nam Lex de Rooi het woord. Als ervaren rot in productontwikkeling hield hij de aanwezigen een groot aantal succesvolle en mislukte innovaties voor. Bijvoorbeeld de startersbox: een complete verzameling van huishoudelijke apparatuur voor mensen die op zichzelf gaan wonen. Hoewel het idee veelbelovend was, werd het geen succes. De producten kwamen uit verschillende businessunits waardoor het geheel te complex was om te sturen. En door de verscheidenheid van producten voelde niemand zich echt verantwoordelijk voor de startersbox. Een combinatie die achteraf gezien gedoomd was te mislukken, zelfs ondanks het grondige marktonderzoek dat er aan vooraf is gegaan. Ook uit de andere voorbeelden waren waardevolle lessen te trekken: maak projecten niet te ambitieus, wees voorzichtig met onbekende productietechnieken en op je hoede wanneer zaken doorgedrukt worden. Zorg verder dat je voldoende consumer insights verzamelt, betrek marcom zo snel mogelijk, stuur op de time to market, zorg dat er commitment is van het management en dat de businesscase niet gebaseerd is op te veel aannames. Met al zijn ervaring was Lex daarom ook erg enthousiast over een aantal moderne innovatiemethodes zoals co-creatie en service design thinking. Daarin worden immers een aantal van de genoemde aandachtspunten bijna automatisch meegenomen. Leden van PDMA.NL kunnen het uitgebreide verhaal van Lex downloaden onderaan deze pagina.

Het is natuurlijk goed om te leren van anderen, maar hoe goed loopt nu het productontwikkelproces van de aanwezige innovatieprofessionals? Dat was de vraag die Siego de Sitter vooraf heeft gesteld via een enquête. Siego is gespecialiseerd in lean NPD en altijd op zoek naar verbetering van het innovatieproces. Het was ontnuchterend om te zien dat van de aanwezigen slechts een vijfde altijd het juiste resultaat weet te behalen in een productontwikkeltraject. Dat is laag, maar de score voor projecten die op tijd waren was nog eens de helft minder en nog eens de helft daarvan lukt het om projecten ook binnen budget te houden. Kortom: een enorm verbeterpotentieel en dus kansen voor lean NPD. De uitgangspunten van lean zijn: value, flow en perfection. Het vraagt om mensen met een mentaliteit van willen doen en proberen, maar die onvolkomenheden niet accepteren. En je moet analyseren: problemen zichtbaar maken, liefst visueel. Meet en bepaal de feiten: waar wordt waarde gecreëerd en waar vernietigd? Alleen als je dat in beeld hebt, kun je het NPD-proces verbeteren.

En de daarvoor benodigde tools hoeven lang niet altijd complex of duur te zijn. Gloria Barczak, marketingprofessor aan de Northeastern University in Boston, concludeerde dit aan de hand van haar onderzoek naar de gebruikte IT-tools voor innovatie. Hoewel er zeer geavanceerde middelen beschikbaar zijn, zijn de meeste bedrijven succesvol met relatief standaard tools zoals e-mail, MS project en Excel. De investering voor de meer gespecialiseerde tools en de tijd die nodig is om er mee te leren werken, is voor de meeste bedrijven een te grote drempel. Die besteden ze liever aan de productontwikkeling zelf. Bovendien vrezen bedrijven dat ze minder wendbaar zijn wanneer tools eenmaal ingericht zijn. Uit internationaal onderzoek kwam verder nog naar voren dat cultuur ook een hele grote invloed heeft op de gebruikte tools. Bijvoorbeeld Amerikanen willen grip op de zaak hebben en gebruiken daarvoor graag al dan niet gespecialiseerde IT-tools. Maar Japanners daarentegen draaien het om: wanneer iets te onzeker is, moet je het niet proberen in tools te vatten.

Maar met een goed idee, de juiste tools en een sterk team ben je er nog niet. Dat werd duidelijk uit het verhaal van Voltea, een jong bedrijf dat met hun CapDI technologie zout uit water haalt. Bert van der Wal, R&D directeur en Hank Reinhoudt, directeur Product Development & Applications, vertelden op zeer enthousiaste wijze hoe zij hun uitvinding tot een succesvol product hebben weten te maken. De grootste uitdaging daarbij was om de kostprijs op concurrerend niveau te krijgen. Ze realiseerden zich dat zij niet de ervaring en financiële middelen hadden om dat te bewerkstelligen en hebben daarvoor een venture capitalist gezocht. Voor een succesvolle samenwerking met een venture capitalist moet je ook als bedrijf iets te bieden hebben: unieke technologie (beschermd met patenten), een groot marktpotentieel en een sterk managementteam. Bert en Hank lieten zien hoe zij als ondernemers op al die factoren hebben gestuurd.

Het verhaal van Voltea wat tijdens het seminar zo inspirerend gebracht werd, wordt ook beschreven in het boek "Innopreneur". Auteur Ton Langeler, directeur bij Mars, heeft in dat boek 101 verhalen verzameld over wat er nodig is om nieuwe producten en diensten op de markt te brengen. Innovatiespecialisten als Lex van Rooi, Anthony Di Benedetto en Jan Peter Balkenende delen geheel belangeloos hun visie op het ondernemerschap. De opbrengsten van het boek gaan naar Qredits, een stichting die de ontwikkeling van het kleinbedrijf wil bevorderen door het verlenen van microkrediet en coachingsfaciliteiten aan kleine ondernemers of zelfstandigen. Een initiatief wat van harte ondersteund wordt door de Product Development & Management Association.

Na al deze verhalen en theorie was het tijd voor de praktijk. Speciaal voor het PDMA seminar waren een aantal AkzoNobel-medewerkers gebleven om de deelnemers kennis te laten maken met het safetylab. In kleine groepen, getooid met veiligheidsbril, werd de aanwezigen getoond hoe hier bepaald wordt op welke wijze de geproduceerde chemicaliën veilig geproduceerd, getransporteerd en verwerkt kunnen worden. Een product is immers pas succesvol wanneer de klant het daadwerkelijk kan gebruiken. In speciale bunkers en enorme drukvaten werden producten van AkzoNobel tot ontploffing gebracht om te kunnen bepalen waar de grenzen van veilig werken liggen. Het werd de aanwezigen daarbij wel heel duidelijk dat er bij AkzoNobel in Deventer unieke kennis aanwezig is op dit gebied.

En met de beelden van stofexplosies en oververhitte vloeistoffen op het netvlies en een hoofd vol nieuwe ideeën werd het seminar afgesloten met een netwerkborrel. Alcoholvrij natuurlijk: want veiligheid staat voorop!

PDMA.NL bedankt alle aanwezigen voor hun aanwezigheid en AkzoNobel hartelijk voor de gastvrije ontvangst. Leden kunnen de presentaties hieronder downloaden.
04-06-12 (KVG)
Deel dit artikel via:

De volgende bestanden zijn te downloaden:

gloria barczak using it tools for npd.pdf
(169.3 kb)
hank reinhoudt en bert van der wal from invention to innovation.pdf
(451.6 kb)
lex de rooi opening windows.pdf
(6.9 Mb)
pdma lean npd survey summary.pdf
(31.1 kb)
siego de sitter lean npd.pdf
(3.2 Mb)

Reageer:






Wegens SPAM zijn comments voor niet aangemelde en ingelogde gebruikers uitgeschakeld.

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2021 PDMA.NL - All Rights Reserved.
Over PDMA.NL    Contact    Privacy    Disclaimer