Innovatie moet vele vaders hebben

'Innovatie is dóen, niet blijven hangen in business cases. Zo simpel is het.' Het was een van de prikkelende uitspraken van Gijs van Wulfen tijdens de levendige PDMA Masterclass over innovatie, 27 november aan de TU in Eindhoven. Van Wulfen behandelde aan de hand van zijn nieuwe boek '101 lessons for innovators' een flink aantal thema's die bij innovatie van belang zijn. Of thema's die in zijn ogen soms, in tegenstelling tot de gangbare opinie, juist geen aandacht moeten krijgen.

Gijs van Wulfen is een meeslepend spreker die als bedrijfseconoom de overstap maakte van het in zijn ogen te trage bedrijfsleven naar een rol als inspirator/facilitator bij innovatieprocessen in datzelfde bedrijfsleven. Zijn boeken staan internationaal steevast hoog in de verkooplijstjes en zijn missie is, zoals hij zelf stelt "om mensen meer innovatief te maken".

Tijdens de goed bezochte Masterclass gooide hij diverse stellingen in het publiek. Stellingen die regelmatig tot flinke discussie leidden. 'Hoe koppel je innovatie aan operational excellence?' En 'Wat is bij innovatie écht nieuw? Antwoord; dat wat de klant nieuw vindt. Als je nog een tijd door kan met varianten op je producten of met brand extensies… begin dan voorlopig niet aan innovatie. Dan is er geen enkele noodzaak toe.' Een andere uitspraak die tot mooie gesprekken leidde was '95% van start ups zijn niet succesvoller met innovatie dan grote bedrijven.' Om er een vervolgvraag aan te verbinden: 'Moeten innovatieteams dan buiten het bedrijf worden geplaatst of is het juist beter om ze vanuit het bedrijf zélf te organiseren?'

Verbinding
Op basis van de grote ervaring die Van Wulfen als bedrijfseconoom binnen bedrijven heeft opgedaan én vanuit zijn rol als consultant was zijn mening éénduidig: 'Binnen een bedrijf is beter. Daar kan je de verbinding leggen met de juiste partijen, met andere disciplines. Als je apart wordt gezet als innovatieteam is de kans groot dat je de verbinding mist met waar je vandaan komt. Een klein team, direct rapporterend aan de CEO, met een eigen klein budget. Dat werkt volgens mij het beste.' En op de vraag waarom je met innovatie zou moeten beginnen antwoordde hij: 'Ik kan dan alleen maar verwijzen naar een uitspraak van de topman van BMW Norbert Reithofer
die deze vraag werd gesteld op een moment dat het nog best goed leek te gaan met BMW. Zijn antwoord was simpel "because doing nothing was even a bigger risk". '

Hoe krijg je als innovator, van binnen of van buiten het bedrijf, de top van het bedrijf zover dat men de noodzaak ziet tot vernieuwing? Van Wulfen: 'Maak ze nerveus. Maak ze nerveus door te laten zien wat er allemaal gaat komen.' Een van de vele andere adviezen tijdens de Masterclass was 'de meeste innovators overpromise maar underdeliver. Daardoor onstaat er frustratie, ook in de top, en word je niet altijd meer vertrouwt. Probeer dat om te draaien in underpromise en overdeliver. Een innovator is immers geen verkoper, hij is een vernieuwer.' Om te eindigen met misschien wel de belangrijkste les: 'Als je wilt innoveren, begin eerst met kleine experimenten en ga pas daarna aan de slag met je businesscase. Eerst je "proof of concept", dan kan je al snel laten zien wat je wilt, wat het idee is.'
28-11-18 (RVD)
Deel dit artikel via:

Reageer:






Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is,
type onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
(Voorkom deze controle door eerst in te loggen op de website.)
  

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2018 PDMA.NL - All Rights Reserved.