Masterclass "Think small and innovate like a startup"

PDMA Masterclass - dinsdag 25 maart 2014, 16.00 uur

Dr. Tucker Marion, Associate Professor of Technological entrepeneurship,
Northeastern University Boston

Think small and innovate like a startup


Het fenomeen van 'lean innovation' in relatie tot start-ups heeft de afgelopen jaren internationaal veel aandacht gekregen. Zoals Tucker Marion introduceerde hebben producten tegenwoordig slechts 6 tot 12 maanden om zichzelf op de markt te bewijzen en faalt daarvan nog steeds 40% na introductie op de markt. Hoe kan het dat dit percentage al veertig jaar lang onveranderd is gebleven? En welke lessen kunnen de grote, gevestigde bedrijven trekken uit de succesvolle verhalen van start-ups?

In deze masterclass heeft Tucker Marion ons inzicht gegeven in de mogelijkheden voor echte, radicale innovatie ten opzichte van de meer gereserveerde variant van incrementele innovatie. Neem bijvoorbeeld het succes van Google; in hun startfase, eind jaren negentig, waren zij slechts een van de vele zoekmachines op internet. Wat hun business model echter onderscheidde was de link naar algoritmes in hun zoekmachine; deze kennis van hun markt maakte hen tot een van de meest succesvolle bedrijven vandaag de dag (nummer 2 volgens Interbrand ).

Waarom is het onderzoek van Tucker en zijn collega John Friar nu juist gericht op startups? Omdat deze 'new ventures' beperkt zijn in hun financiële middelen en personeel, weten zij vaak veel creatiever gebruik te maken van de middelen die ze wel hebben. Dit werd nog eens bevestigd door het onderzoek waarin werd gesteld dat 'new ventures' 13 keer innovatiever blijken te zijn in de Verenigde Staten dan gevestigde bedrijven (gebaseerd op intellectueel eigendom per werknemer). Ook al ligt het faalpercentage op 70%, wat deze start-ups met elkaar delen is dat zij geen angsten hebben om te mislukken. Al met al zorgen deze beperkingen in middelen en het gebrek aan angst voor risico voor een geheel andere aanpak wanneer het op productontwikkeling aankomt.

In de masterclass werd iedere deelnemer gevraagd om in willekeurig aangewezen teams van 5 met beperkte middelen een zo hoog mogelijke toren te bouwen binnen een tijdsbestek van 18 minuten. De toolkit die elke groep kreeg overhandigd bestond uit 1 marshmallow, een stukje touw, plakband en 20 spaghetti slierten. Tijdens deze 'marshmallow challenge' ervaarde iedereen hoe het proces van productontwikkeling er op kleine schaal aan toe gaat. Met twee omgevallen torens en twee torens die duidelijk tot grotere hoogten waren gekomen, werd ons verteld welke doelgroep hier als experts uit de test kwamen, namelijk; jonge kinderen. De slechtst presterende groep bestaat uit recent afgestudeerden van een business school. Hiermee werd onderstreept hoe belangrijk het is om niet bang te zijn om te falen en te starten met de uitvoering; het gaat om prototypes maken; 'iterate & refine' afwisselen met 'test & validate'.

Logge bedrijfsstructuren laten zich meestal niet zomaar veranderen, daarnaast hebben bedrijfsprocessen en structuur ook zo hun voordelen. Om grote organisaties toch aan te moedigen om 'klein te denken', stelt Tucker Marion voor om zogehete 'omni-functional teams' in het leven te roepen. Deze teams bestaan uit 5 tot 7 man en opereren parallel aan het huidige innovatiesysteem. Het verschil is dat dit team zo min mogelijk functionele beperkingen heeft en bureaucratische processen tot een minimum beperkt. Dit team mag gebruik maken van alle middelen van het bedrijf en wordt volop gesteund door het management team. Het idee is dat in een dergelijk 'hyper-agile' team de productiviteit wordt bevorderd en uiteindelijk ook het bestaande innovatieproces beïnvloed.

Aan het einde van de masterclass werden nog enkele ervaringen uit Amerika met ons gedeeld; zo word daar onderscheid gemaakt tussen de volgende hulpmiddelen die steun bieden aan new ventures;
  • community of support
  • community of service (100kgarages.com)
  • community of capital (kickstarter)

De moraal van het verhaal van Tucker Marion was dat grote bedrijven zich meer tolerant zouden moeten opstellen ten opzichte van de risico's die een radicaal nieuw product met zich meebrengt. Oftewel; "think small and act like a startup".
27-04-14 (MM)
Deel dit artikel via:

De volgende bestanden zijn te downloaden:

masterclass presentation 32514.pdf
(10.8 Mb)

Reageer:






Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is,
type onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
(Voorkom deze controle door eerst in te loggen op de website.)
  

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2021 PDMA.NL - All Rights Reserved.
Over PDMA.NL    Contact    Privacy    Disclaimer