Servitization en productization - exploratie van nieuwe business modellen

Op donderdag 13 april komen in Hoofddorp ruim 30 professionals bijeen om met elkaar van gedachten te wisselen over het ontwikkelen van services bij producten (servitization) en het ontwikkelen van producten bij diensten (productization). Het onderwerp wordt ingeleid door Wietze van der Aa.

Rob Houben van Vanderlande Industries (marktleider in bagage- en package-handling) en recent overgenomen door Toyota Industries voor 1,2 miljard Euro, geeft een inkijk in de ontwikkeling van diensten door de jaren heen. Deze zogenaamde life-cycle services zorgen inmiddels voor 22% van de wereldwijde omzet van 1,1 miljard euro (2016). Dat dit geen eenvoudige opgave is voor een technische speler, blijkt als Rob aangeeft dat ze hier pas begin jaren negentig mee begonnen en het ruim 20 jaar heeft geduurd voordat dit in het DNA van de organisatie was genesteld. Klanten eisen tegenwoordig prestatie-zekerheid, de complexiteit en verwevenheid van processen tussen diverse partijen is enorm toegenomen en de druk op kostenbesparing wordt steeds groter. Met een breed pallet aan asset services, logistic services en business services, geleverd vanuit meer dan 100 on-site locaties verspreid over de hele wereld, heeft Vanderlande zich in de laatste 20 jaar ontwikkeld tot een van de meest succesvolle voorbeelden van Servitization in de industrie in Nederland.

Wil je hier meer over weten, kijk dan in onderstaand slidedeck van Rob. Om het succes van de laatste decennia te kunnen voortzetten wil Vanderlande zich verder ontwikkelen. End-to-end integratie van haar dienstverlening vergt aanpassingen in de organisatie, waarbij het de overtuiging is dat alles rondom de eindklant georganiseerd zal moeten worden.
Dit is een mooi bruggetje naar de samenwerking met Katinka Bergema van de TU Delft. Zij neemt ons mee in de aanpak van een onderzoeksprogramma dat gericht is op het verkorten van de deur-tot-deur tijd van passagiers in Europa, het project Passme, de ontwikkeling van een innovatie agenda voor bagage-afhandeling, Bagage as a service, en de ondersteuning van Vanderlande bij het bestuderen van de toekomst van bagage en hoe mensen reizen met bagage.

Ewout Bolhuis van Deloitte Nederland laat ons vervolgens zien hoe je alleen met volharding in een traditioneel dienstenbedrijf een e-commerce aanpak succesvol kunt maken. Met een erg aanstekelijk verhaal dat bol staat van de anekdotes over "de firma" deelt Ewout zijn ervaringen. Het is dan ook niet eenvoudig om in een traditioneel ingestelde organisatie alles op z'n kop te zetten. "Oops, we developed a new business model, new revenue model, new delivery model, new target group, new geography, new distribution channel, new marketing & sales domain, new acceptance process, new (pre) payment process and last but not least we offer a money back guarantee..." Inmiddels zijn via de Deloitte webshop diverse tailor-made onderzoeksrapporten in 60 seconden te downloaden die real-time gegenereerd worden door een algorithme op basis van duizenden jaarverslagen. Dat is natuurlijk even wennen als je je realiseert dat deze nieuwe propositie voor 99 euro verkocht wordt en dat deze voorheen geschreven werden door adviseurs die hier al snel een veelvoud voor rekenden. Het slidedeck van Ewout is nog niet beschikbaar.

Bas Raijmakers is de laatste spreker van de middag. Hij gelooft niet zo in servitization en productization. Volgens hem vervagen de grenzen tussen producten en services. Hij geeft ons dan ook graag inzage in de aanpak van zijn bureau STBY, gebaseerd op Service Design Thinking. Voor het ontwikkelen van diensten is een aanpak gebaseerd op Design Thinking zeer geschikt. Op de eerste plaats door de gebruiker van de dienst centraal te stellen (user-centred). Alle interacties worden visueel gemaakt (sequencing). Van de tastbare service elementen worden prototypes gemaakt die uitvoerig worden getest (evidencing). Alle stakeholders worden in het creatie-proces betrokken (co-creatie). En de volledige omgeving van de dienst wordt in ogenschouw genomen (holistic). Zie hieronder voor het slidedeck van Bas.

Na deze gevarieerde introducties worden de aanwezigen geprikkeld met diverse stellingen via Kahoot om vervolgens met elkaar van gedachten te wisselen in een zogenaamde FishBowl setting, geleid door Joyce Oomen. Het levert mooie discussies op die tot tijdens de borrel aanhouden.
15-04-17 (HV)
Deel dit artikel via:

Reacties (1)

Marielle Meuffels zegt:
Dank jullie voor de levendige sessie. Is het mogelijk om de deelnemerslijst te delen?
Zaterdag 15 april 2017 - 19:36

Reageer:






Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is,
type onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
(Voorkom deze controle door eerst in te loggen op de website.)
  

Zoek

Leden Login



Wachtwoord vergeten?
PDMA.NL on Social Media
© Copyright 2017 PDMA.NL - All Rights Reserved.